10/05/ 14

DETTA ÄR FRÅN EN TIDNING
DE VA EN SJUK MÄNISKA SOM DÖDADE 2 SMÅ BARN .
O GE MAMMA EN LÄNGTAN O SAKNAD SOM ALDRIG TAR SLUT

JA ÄR SÅ GLADATT EMMA KÄMPAR PÅ



17 mars för två år sedan mördades Max, 3, och Saga, 1, i Arboga. Den tyska kvinnan
Christine Schürrer tog sig in i huset och dödade barnen med en hammare och gav sig också på deras mamma Emma Jangestig.
Hon överlevde - och har lyckats gå vidare i sitt liv.
Nu riktar hon sitt medkännande mot mamman i Härnösand som mist två av sina barn i det tragiska trippelmordet.
- Jag kan inte säga att jag vet vad den här mamman går igenom. Det är olika för alla människor. Och vad skulle jag egentligen kunna säga som kan trösta, säger Emma Jangestig, 26.
Ändå vet hon hur det är att få beskedet att två av ens barn inte längre finns i livet.
- För mig blev det ändå en slags tröst i sorgen att jag visste att Max och Saga haft varandra på vägen, det blev som en trygghet att jag visste att de hade varandra var de nu än fanns, säger Emma Jangestig.
Råder att skriva dagbok

Om hon ska ge något råd är det att man i den svåra chockfasen sätter sig ner och gör dagboksanteckningar om man orkar.
- Man tror att man ska komma ihåg allt glasklart, men sen flyter det ihop och man undrar exakt hur det egentligen var, vem det var man pratade med, hur det kändes och så vidare. Det är sådana detaljer som är så viktiga sen när man ska bearbeta det som hänt, säger Emma.
Hon råder också mamman i Härnösand att inte lyssna så mycket på vad man "bör" göra i en sådan svår situation.
- Gå din egen väg, det är din sorg, känn vad som är bäst för dig.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0